In deze studierichting staan twee studiedomeinen centraal:
het ontwikkelen van economische inzichten en de studie van de talen.
In de taalvakken (tot 16 uur per week) wordt je concrete
communicatieve vaardigheid verder ontwikkeld. Tevens maak je kennis
met de cultuur en de literatuur van de landen waar deze talen
gesproken worden. Een grondige kennis van dat alles kan je
communicatie bevorderen, je helpen bij het raadplegen van allerlei
informatiebronnen en bijdragen tot je algemene ontwikkeling.
In het vak ECONOMIE verwerf je inzicht in de (bedrijfs-)economische
realiteit en vaardigheden om economische concepten kritisch te
evalueren. Je zal merken dat bij het nemen van economische
beslissingen met heel wat factoren rekening gehouden moet worden.
Dat maakt economie juist zo boeiend.
Je komt in contact met de economische, politieke en ethische aspecten
van het economisch handelen. Je krijgt een klare kijk op de werking van
de economie en de impact ervan op de maatschappij.
Je talenkennis en de betere beheersing van het Nederlands komen van
pas bij het analyseren en begrijpen van economische teksten.
Zoals de naam van deze richting zegt, ligt de klemtoon op twee
vakgebieden. Dat belet echter niet dat ook de talen op een volwaardige
wijze aan bod komen en dat er aandacht wordt geschonken aan de
uitbouw van je algemene vorming.
In het vak ECONOMIE verwerf je inzicht in de (bedrijfs-)economische
realiteit en vaardigheden om economische concepten kritisch te
evalueren. Je zal merken dat bij het nemen van economische
beslissingen met heel wat factoren rekening gehouden moet worden.
Dat maakt economie juist zo boeiend. Je komt in contact met de
economische, politieke en ethische aspecten van het economisch
handelen. Je krijgt een klare kijk op de werking van de economie en de
impact ervan op de maatschappij.
Het vak wiskunde (6 lesuren of 8 lesuren) biedt je de kans je abstract
denkvermogen grondig te ontwikkelen. Er worden wiskundige
oplossingsmethodes aangereikt die ook in andere vakken van pas zullen
komen, onder andere in economie.
De studierichting Latijn-moderne talen mikt op een veelzijdige
taalvorming. Terwijl de doorgedreven studie van de moderne talen
(16 uur per week) je vooral oefent in het communicatieve aspect van de
taal, legt de studie van het Latijn sterker de nadruk op de
taalbeschouwing. Zowel in de oude als in de moderne talen, geniet ook
de brede culturele vorming grote aandacht: de taal is niet enkel een
doel op zich, maar ook een middel om diepgaand kennis te maken met
de leefwereld en de culturele stromingen van de verschillende
taalgebieden
De studierichting Latijn-wetenschappen combineert een taalkundigliteraire component met een exact-wetenschappelijke. Door het contact met de taal, literatuur en cultuur van de Romeinen verruim je je tijdskader en je wereldbeeld en via de wetenschappen verdiep je je in de wetmatigheden die alle materiële verschijnselen beheersen; Beide componenten doen een beroep op het abstracte denkvermogen, op de methodische aanpak en op nauwgezetheid.
De eigenheid van de combinatie van Latijn met wiskunde ligt vooral in
de doorgedreven vorming in logische denkprocessen die door beide
componenten wordt nagestreefd. Via de taal en het getal word je op
een bijzondere wijze geoefend in het accuraat redeneren, in het
ontdekken van ordeningsprincipes en in de vaardigheid tot concluderen
en structureren.
Inzake persoonlijkheidsvorming biedt de literaire en culturele studie van
de Latijnse taal en beschaving een evenwichtige aanvulling bij de hoge
mate van abstractie die eigen is aan de diepgaande studie van de
wiskunde.
De combinatie van een verbaal-literaire component met een exactwetenschappelijke component staat borg voor een evenwicht tussen de
specifiek humane en de exact-wetenschappelijke aspecten van de
algemene vorming. Een grondige kennis van de vreemde talen maakt de
toegankelijkheid tot wetenschappelijke literatuur in andere talen
mogelijk. Tevens vergemakkelijkt een vlotte beheersing van vreemde
talen de internationale wetenschappelijke contacten, wat interessant is
met het oog op doorstroming in een wetenschappelijke studierichting
van het hoger onderwijs.
Deze studierichting biedt de combinatie van een verbaal-literaire en een
exact-wetenschappelijke component. Het logisch-abstract denken wordt
bevorderd door de wiskunde en in een doorgedreven studie van de taal.
Het pakket moderne talen verhoogt de mogelijkheid om een cultureelevenwichtige en tevens maatschappijgerichte vorming te verwezenlijken.
In de studierichting wetenschappen-wiskunde komt voornamelijk het
exact-wetenschappelijke aan bod. Het abstracte van de wiskunde en de
binding met de werkelijkheid en het concrete van de wetenschappen
vullen elkaar hier op gepaste wijze aan.
Naast een vorming in logische denkprocessen ondersteunt de wiskunde
de wetenschappelijke wetmatigheden en beïnvloedt in belangrijke mate
het wetenschappelijk onderzoek.
Voor de verschillende wetenschappen (fysica, chemie en biologie)
maken practica een belangrijk deel uit van het lessenpakket om de
theorie op gepaste wijze aan de werkelijkheid te toetsen.
VAKKEN | 5de jaar | |||||||||||
5EMT accent talen |
5EMT accent wiskunde |
5EMT accent mens en maatschappij |
5EWI | 5LMT | 5LWE | 5LWI | 5MWE accent talen |
5MWE accent mens en maatschappij |
5MWI | 5WWI | ||
Katholieke godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
Biologie | - | - | - | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Chemie | - | - | - | 1 | - | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | |
Duits | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | - | 1 | 3 | 2 | 3 | - | |
Economie | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | |
Engels | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | |
Esthetica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Frans | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | |
Fysica | - | - | - | 1 | - | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Latijn | - | - | - | - | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Spaans | 2 | 1 | - | - | 2 | - | - | 1 | - | 2 | - | |
Wetenschappelijk tekenen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 of 0 | |
Wiskunde | 3 | 4 | 3 | 6 of 8 | 3 | 6 | 8 | 4 | 4 | 6 | 6 of 8 | |
Cultuurwetenschappen | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Gedragswetenschappen | - | - | 2 | - | - | - | - | - | 2 | - | - | |
Informatica | - | - | - | 2 of 0 | - | - | - | - | - | - | - | |
TOTAAL | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
VAKKEN | 6de jaar | |||||||||||
6EMT accent talen |
6EMT accent wiskunde |
6EMT accent mens en maatschappij |
6EWI | 6LMT | 6LWE | 6LWI | 6MWE accent talen |
6MWE accent mens en maatschappij |
6MWI | 6WWI | ||
Katholieke godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Biologie | - | - | - | 1 | - | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
Chemie | - | - | - | 1 | - | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 2 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | |
Duits | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | - | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 | |
Economie | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | |
Engels | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | |
Esthetica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Frans | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | |
Fysica | - | - | - | 1 | - | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Latijn | - | - | - | - | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Spaans | 2 | 1 | - | - | 2 | - | - | 1 | - | 2 of 0 | - | |
Wetenschappelijk tekenen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 of 0 | |
Wiskunde | 3 | 4 | 3 | 6 of 8 | 3 | 6 | 8 | 4 | 4 | 6 | 6 of 8 | |
Cultuurwetenschappen | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Gedragswetenschappen | - | - | 2 | - | - | - | - | - | 2 | - | - | |
Informatica | - | - | - | 2 of 0 | - | - | - | - | - | - | - | |
TOTAAL | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |